I den här uppgiften fick vi välja att jobba lite närmare på antingen TV, Radio eller Dagstidningar. Hur ägandeförhållandet ser ut både nationellt och internationellt, jag valde att fördjupa mig lite mer på TV situationen. Jag läste några sidor i vår arbetarbok och fick en bättre koll på hur det verkligen ser ut.
Att det finns massor olika kanaler som sänder olika slags program kan nog alla vara överens om. En del kanaler satsar bara på sport medan andra bara sänder underhållning. Lika så att de satsar olika ägs det olika också. Kanaler kan vara statliga eller fria.
Kanalen TV4 är en svensk reklamfinansierad kanal som TV4-gruppen äger. TV4-gruppen äger fler kanaler som till exempel, Sjuan, TV4 Sport och de nordiska C More-kanalerna. Som mycket annat är TV4-Gruppen ägd av Bonniers.
Tv3 och kanal 5 överlever genom reklam precis som TV4. Dock så är de två kanalerna inte helt svenska. Deras sändningar sänd nämligen inte från Sverige utan från London.
Sedan har vi kanaler som SVT1 som man kalla ”fri television”. Kanalen ägs varken av staten eller kommersiella intressen. Kanalen ägs därför av en stiftelse. Stiftelsen består av en politisk bakgrund som är överens om att public service är en viktig del.
Om man istället tittar på hur ägandeförhållandet för ser ut internationellt kan man säga att många program som sänds här i Norden och mindre länder kommer från till exempel USA. Kanalerna köper andras länder idéer som de sedan kan sända.
USA är dominerat av kommersiella bolag men det finns något som heter Public Broadcasting Service (PBS) som fungerar tack vare donationer. En Public Service finns inte.
Eftersom USA är ett sådant stort land finns det väldigt många kanaler, vilket ger ett väldigt stort utbud av program men eftersom de domineras av kommersiella bolag finns ingen kanal som SVT1, alla kanaler kostar pengar.
I de stora hela ägs de flesta bolagen av ett ännu större företag som äger mer än tv.
I början när program sändes här i Sverige var reklam förbjudet vilket blev ett dilemma eftersom många program sändes utrikes där reklam var tillåtet. Men nu för tiden och har varit ett bra tag är reklam tillåtet och för en del är det bland annat reklam som är kärnan till att vissa kanaler överlever. Folk har blivit bekväma och tittar helst på program utan reklam och tekniken har utvecklats och nu för tiden kan man spola fram eller spela in samt titta senare men då med ingen reklam. Jag tror att i framtiden kommer reklamen vara borta igen och jag tror att kanaler vinner på att sända utan reklam om man på något sätt kan finansiera kanaler utan reklam. Att man tar betalt (tv-licens). För jag är ganska säker på att människor hellre betalar för tv utan reklam än med reklam. Även om det skulle va gratis.
Man vet aldrig vad som kommer hända i framtiden men jag tror att det kommer bli stora förändringar inom tv branschen. Jag kan inte säga vad men det kommer inte se likadant ut, man kanske kommer kunna ändra språk på rösterna utan text.
Det ska bli intressant att se vad som kommer ske i framtiden.
Den svenska och internationella mediestrukturen
Allmänt KommenteraI den här uppgiften fick vi välja att jobba lite närmare på antingen TV, Radio eller Dagstidningar. Hur ägandeförhållandet ser ut både nationellt och internationellt, jag valde att fördjupa mig lite mer på TV situationen. Jag läste några sidor i vår arbetarbok och fick en bättre koll på hur det verkligen ser ut.
Att det finns massor olika kanaler som sänder olika slags program kan nog alla vara överens om. En del kanaler satsar bara på sport medan andra bara sänder underhållning. Lika så att de satsar olika ägs det olika också. Kanaler kan vara statliga eller fria.
Kanalen TV4 är en svensk reklamfinansierad kanal som TV4-gruppen äger. TV4-gruppen äger fler kanaler som till exempel, Sjuan, TV4 Sport och de nordiska C More-kanalerna. Som mycket annat är TV4-Gruppen ägd av Bonniers.
Tv3 och kanal 5 överlever genom reklam precis som TV4. Dock så är de två kanalerna inte helt svenska. Deras sändningar sänd nämligen inte från Sverige utan från London.
Sedan har vi kanaler som SVT1 som man kalla ”fri television”. Kanalen ägs varken av staten eller kommersiella intressen. Kanalen ägs därför av en stiftelse. Stiftelsen består av en politisk bakgrund som är överens om att public service är en viktig del.
Om man istället tittar på hur ägandeförhållandet för ser ut internationellt kan man säga att många program som sänds här i Norden och mindre länder kommer från till exempel USA. Kanalerna köper andras länder idéer som de sedan kan sända.
USA är dominerat av kommersiella bolag men det finns något som heter Public Broadcasting Service (PBS) som fungerar tack vare donationer. En Public Service finns inte.
Eftersom USA är ett sådant stort land finns det väldigt många kanaler, vilket ger ett väldigt stort utbud av program men eftersom de domineras av kommersiella bolag finns ingen kanal som SVT1, alla kanaler kostar pengar.
I de stora hela ägs de flesta bolagen av ett ännu större företag som äger mer än tv.
I början när program sändes här i Sverige var reklam förbjudet vilket blev ett dilemma eftersom många program sändes utrikes där reklam var tillåtet. Men nu för tiden och har varit ett bra tag är reklam tillåtet och för en del är det bland annat reklam som är kärnan till att vissa kanaler överlever. Folk har blivit bekväma och tittar helst på program utan reklam och tekniken har utvecklats och nu för tiden kan man spola fram eller spela in samt titta senare men då med ingen reklam. Jag tror att i framtiden kommer reklamen vara borta igen och jag tror att kanaler vinner på att sända utan reklam om man på något sätt kan finansiera kanaler utan reklam. Att man tar betalt (tv-licens). För jag är ganska säker på att människor hellre betalar för tv utan reklam än med reklam. Även om det skulle va gratis.
Man vet aldrig vad som kommer hända i framtiden men jag tror att det kommer bli stora förändringar inom tv branschen. Jag kan inte säga vad men det kommer inte se likadant ut, man kanske kommer kunna ändra språk på rösterna utan text.
Det ska bli intressant att se vad som kommer ske i framtiden.